تبلیغات
پاسخ به شبهات تخصصی مسیحیت - 5. آیا قرآن در بیان مدت آفرینش آسمان ها و زمین، دچار تناقض شده است؟

اشتراک و ارسال مطلب به:

5. قرآن می گوید: آفرینش آسمان ها و زمین چند روز طول کشید؟ پروردگار شما، خداوندى است كه آسمانها و زمین را در شش روز آفرید (56) سورة الأعراف پروردگار شما، خداوندى است كه آسمانها و زمین را در شش آفرید (3) سورۀ یونس همان (خدایى) كه آسمانها و زمین و آنچه را میان این دو وجود دارد، در شش روز آفرید(59) سورة الفرقان او كسى است كه آسمانها و زمین را در شش روز آفرید(7) سورة هود آیات فوق صراحتا گویای آن است که خداوند آسمان ها و زمین را در شش روز خلق فرمود. اما مطابق آیات زیر:
-بگو آیا شما به آن كس كه زمین را در دو روز آفرید كافر هستید و براى او همانندهایى قرارمى‏دهید؟! (9)سورة فصلت او در زمین كوه‏هاى استوارى قرار داد و بركاتى در آن آفرید و مواد غذایى آن را مقدر فرمود، - اینها همه در چهار روز بود- درست به اندازه نیاز تقاضا كنندگان! (10)سورة فصلت سپس به آفرینش آسمان پرداخت، ... در این هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفرید... (11و 12 ) سورة فصلت خوب حالا به محاسبه بپردازیم: 2 روز (برای آفرینش زمین) + 4 روز( برای آفرینش برکات) + 2 روز (برای آفرینش آسمان ها) = 8 روز ، و نه 6 روز نتیجه: 6 = 8 ؟! مشکل از کجاست؟ از معجزه محمّدبن عبدالله یا از ریاضیات؟

در ابتدای پاسخ مناسب است نگاهی به آیات مورد مناقشه بیاندازیم:

الأعراف، 54: إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فی‏ سِتَّةِ أَیَّامٍ : پروردگار شما، خداوندى است كه آسمانها و زمین را در شش روز [شش دوران‏] آفرید .

الفصلت، 9: قُلْ أَ إِنَّكُمْ لَتَكْفُرُونَ بِالَّذی خَلَقَ الْأَرْضَ فی‏ یَوْمَیْنِ : بگو: آیا شما به آن كس كه زمین را در دو روز آفرید كافر هستید.

الفصلت، 10: وَ جَعَلَ فیها رَواسِیَ مِنْ فَوْقِها وَ بارَكَ فیها وَ قَدَّرَ فیها أَقْواتَها فی‏ أَرْبَعَةِ أَیَّامٍ سَواءً لِلسَّائِلین‏ : او در زمین كوه‏هاى استوارى قرار داد و بركاتى در آن آفرید و موادّ غذایى آن را مقدّر فرمود،- اینها همه در چهار روز بود- درست به اندازه نیاز تقاضا كنندگان!

الفصلت ، 12: فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ فی‏ یَوْمَیْنِ : در این هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفرید.[1]

روز از نظر قرآن

مراد از كلمه « یوم » در آیات مورد بحث پاره‏اى از زمان است ، نه  روز به معنای معمولى و معهود ذهن ما ، چون روز از نظر ما ساكنان زمین عبارت است از مقدار حركت كره زمین به دور خودش ، كه یك دور آن را یك روز و یا به عبارتى؛ یك شبانه روز مى‏نامیم، اطلاق روز بر پاره‏اى از زمان بسیار شایع است، از آن جمله كلام خدا است كه مى‏فرماید:" ما این ایام را در بین مردم جابجا مى‏كنیم".[2] و نیز مى‏فرماید:" پس آیا در انتظار آنند كه همان ایامى كه امت‏هاى گذشته داشتند داشته باشند[3]"، و امثال این موارد كه ایام در پاره‏اى از زمان اطلاق شده است.»[4] اما باید توجه داشت که اگرچه روز به این معنا است ولی اشکال با آن مرتفع نمی شود لذا به این سؤال باید جواب داده شود.

تقدیر روزی زمین در چهار روز:

سؤال این است؟ چگونه در آیات فوق(سورۀ فصلت) آفرینش زمین را در دو روز، و كوه‏ها و بركات و غذاها در چهار روز، و در دنباله این آیات، آفرینش آسمانها را نیز در دو روز ذكر كرده كه مجموعا هشت روز مى‏شود؟ در حالى كه در آیات فراوانى از قرآن مجید آفرینش آسمانها و زمین مجموعا در شش روز، یا به تعبیر دیگر در شش دوران، بیان شده است .[5]

مفسران در پاسخ این سؤال راههایی را انتخاب كردند:

راه اول كه مشهور و معروف است اینكه: آنجا كه مى‏گوید: "اربعة ایام" (چهار روز) منظور تتمه چهار روز است، به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین آفریده شد، و در دو روز بعد سایر خصوصیات زمین، به اضافه خلقت آسمانها در دو روز مجموعا شش روز (شش دوران) مى‏شود.

نظیر این تعبیر در زبان عرب و تعبیرات فارسى نیز وجود دارد كه فى المثل گفته مى‏شود: از اینجا تا مكه ده روز طول مى‏كشد، و تا مدینه پانزده روز، یعنى پنج روز فاصله مكه و مدینه است و ده روز فاصله اینجا تا مكه، البته اگر آیات متعدد آفرینش در شش روز نبود چنین تفسیرى پذیرفته نمى‏شد، ولى از آنجا كه آیات قرآن یكدیگر را تفسیر مى‏كنند، و قرینه یكدیگر مى‏شوند، تفسیر بالا بخوبى قابل قبول است.

راه دیگرى كه تعداد كمى از مفسران آن را انتخاب كرده‏اند این است كه:

اربعة ایام (چهار روز) مربوط به آغاز خلقت نیست بلكه اشاره به فصول چهارگانه سال است كه مبدء پیدایش ارزاق و پرورش مواد غذایى انسانها و حیوانات است.[6]

راه سوم: دربارۀ رزق و روزی، واژۀ "قدّر" به کار برده شده است، در حالی که دربارۀ خلقت آسمان و زمین واژۀ "خلق" به کار گرفته شده است. یعنی این چهار روز تقدیر ارزاق است نه خلقت آن. با این بیان شاید اصل اشکال به کلی از بین برود؛ زیرا اشکال جایی است که ایام تقدیر روزی را در ردیف خلقت بیاوریم (همان طور که کاربر انجام داده است)، در غیر این صورت، اشکال از اصل زائل می شود.

با توجه به مطالب یاد شده «ایامى كه در این آیات براى خلقت آسمانها و زمین آمده، چهار روز است دو روز براى خلقت زمین، و دو روز براى به پا داشتن آسمان هاى هفت گانه، بعد از آنكه دود بود و اما ایامى كه در آن روزی ها درست شده ایام تقدیر آنها است، نه خلقت روزی ها ، و آنچه كه در كلام خدا مكرر آمده این است كه خدا آسمانها و زمین را در شش روز آفریده، نه مجموع خلق و تقدیر روزی را.»[7]

بنابراین نه مشکلی در معجزه آن حضرت وجود دارد و نه در ریاضیات !! بلکه مشکل از این است که بدون اینکه در علمی تخصص داشته باشیم و بدون اینکه به متخصص آن رجوع نماییم ، قضاوتی در مورد آن داشته باشیم.


[1] مكارم شیرازى ناصر، ترجمه قرآن(مكارم)، دار القرآن الكریم (دفتر مطالعات تاریخ ومعارف اسلامى) - قم، چاپ دوم، 1373 ش.

[2] آل عمران، 140.

[3] یونس، 102.

[4] طباطبایى سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 17 ، ص 362 و 363 ، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم - قم، چاپ پنجم، 1417 ق.

[5] اعراف، 54.

[6] مکارم شیرازی،ناصر،تفسیر نمونه،ج20،ص225.

[7] طباطبایى سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، همان ، ج 17 ، ص 363 و 364 .

کلید واژه ها: قرآن ، آسمان ، ریاضی ، تناقض ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر