تبلیغات
پاسخ به شبهات تخصصی مسیحیت - 27. احکام شرعی صلیب

اشتراک و ارسال مطلب به:

جمعه 24 آذر 1391

27. احکام شرعی صلیب

   نویسنده: شهاب    

خرید و فروش و به گردن انداختن صلیب چه حکمی دارد ؟

آیا کسی می تواند با لباسی که آرم صلیب روی آن حک شده است، نماز بخواند؟

سوال: خرید و فروش و به گردن انداختن صلیب چه صورت دارد ؟
پاسخ:
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
معامله صلیب و به گردن آویختن آن حرام است.

سؤال: خرید و فروش علامت صلیب (نشان مسیحیان) علامت فروهر(نشان زرتشتیان) و علائم شیطان پرستان چه حکمی دارد؟
پاسخ:
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
- خرید و فروش هیچ یک از موارد فوق جایز نیست.
- ساختن و خرید و فروش آنها (انواع طلا) نیز اگر استفاده اش مخصوص مردان باشد اشکال دارد و اگر زینت طلا به صورت صلیب باشد؛ پوشیدن و ساختن و خرید و فروش آن گناه مضاعف دارد.

سوال: (اجوبه الاستفتائات س 1073): با توجه به هجوم مستمر فرهنگ غربى كه در تضاد بااخلاق اسلامى است، و رواج بعضى از عادتهاى غیراسلامى، مثل به گردن آویختن صلیب طلائى توسط بعضى از مردان، و یا استفاده بعضى از زنان از مانتو با رنگ‏هاى زننده، و یا استفاده بعضى از مردان و زنان، از زیورآلات و عینك‏هاى تیره و ساعت هائى كه جلب نظر مى‏كند و استفاده از آنها نزد عرف مردم قبیح است، و عده‏اى از آنها حتى بعد از امر به معروف و نهى از منكر هم اصرار بر كار خود دارند، امیدواریم حضرتعالى روشى را كه باید در برابر این افراد در پیش گرفت، بیان فرمائید.

مقام معظم رهبری مد ظله الوارف:
پوشیدن طلا یا آویختن آن به گردن بر مردان مطلقا حرام است، و پوشیدن لباسهائى كه از نظر دوخت یا رنگ یا غیر آن تقلید و ترویج فرهنگ مهاجمِ غیر مسلمانان در نظر عرف محسوب مى‏شود، جایز نیست. همچنین استفاده از زیور آلاتى كه استعمال آن تقلید از فرهنگ تهاجمى دشمنان اسلام و مسلمین محسوب شود، جایز نیست، و بر دیگران واجب است كه در برابر اینگونه مظاهر فرهنگى تقلیدى از بیگانگان مبادرت به نهى از منكر زبانى كنند.


سوال:آیا کسی میتواند با لباسی که آرم صلیب روی آن حک شده است نماز بخواند؟
پاسخ:
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
نماز خواندن با آن لباس اشکال دارد.


سوال: بسیارى از خانواده ها براساس یك سنّت غلط به داماد خود انگشترى یا ساعت یا گردنبند یا حلقه طلا هدیه مى دهند و آنها نیز از آن استفاده مى كنند و در نتیجه زشتى این كار از بین مى رود. مستدعى است نظر مبارك را در مورد استفاده مردها از انگشتر و دیگر زیور آلات و همچنین هدیه دادن آن به دامادها و جوانان و همچنین ساختن و خرید و فروش آن كه مقدّمه و زمینه ساز این منكر است صریحاً مرقوم فرمایید تا جوانان و دیگر طبقات جامعه وظیفه شرعى خود را بدانند.
پاسخ:
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
زینت طلا براى مردان مطلقاً حرام است و مسلمانان و پیروان مكتب اهل بیت(علیهم السلام) باید به پیروى از دستورات آن بزرگواران از این امر اجتناب ورزند و فرقى در میان هدیه و غیر هدیه و داماد و غیر داماد نیست. ساختن و خرید و فروش آنها نیز اگر استفاده اش مخصوص مردان باشد اشكال دارد و اگر زینت طلا به صورت صلیب باشد پوشیدن و ساختن و خرید و فروش آن گناه مضاعف دارد.


 سوال: چرا انداختن صلیب اگر بی هیچ قصد و نیتی هم باشد، باز هم جایز نیست؟ آیا نمی شود یك شیعه واقعی بود و عیسی مسیح را هم دوست داشت؟ انداختن صلیب اگر برای یاد حضرت مسیح انداخته شود، چه اشكالی دارد؟
پاسخ:
انداختن صلیب حتی بدون قصد و نیت اشکال دارد چون اولا، یکی از نمادهای خرافی و انحرافی است. ثانیا باعث ترویج دینی است که در حال حاضر خداوند متعال راضی به ترویج آن نیست. ثالثا سبب تشبیه به کفار است که از نظر فقهی حرام است.
توضیح بیشتر:
1. شیعه واقعی کسی است که عیسی مسیح علیه السلام را دوست دارد وبه نبوت ایشان ایمان آورده است.
از نظر دین اسلام مسلمانان بایستی به همه پیامبران قبل از پیامبر اسلام صلوات الله علیه ایمان بیاورند و آنان را دوست داشته باشند.پس ایمان به نبوت عیسی مسیح علی نبینا و علیه السلام و دوست داشتن ایشان از ضروریات دین اسلام است. در حدود 23 ایه از آیات قران کریم به صراحت ازعیسی علیه السلام به نیکی یاد شده است.عیسی علیه السلام در ایه 45 ال عمران به عنوان آبرومند دنیا و اخرت و یکی از مقربین درگاه الهی معرفی شده است.
«إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَجیهاً فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبینَ ؛ (به یاد آورید) هنگامى را كه فرشتگان گفتند: «اى مریم! خداوند تو را به كلمه‏ اى از طرف خودش بشارت مى‏ دهد كه نامش «مسیح، عیسى پسر مریم» است در حالى كه در این جهان و جهان دیگر، صاحب شخصیّت خواهد بود و از مقرّبان (الهى) است.»
خداوند کریم در آیات 136 بقره و 84 آل عمران به مسلمانان امر می کند که بایستی به پیامبران پیشین و از جمله حضرت عیسی علیه السلام ایمان بیاورند و بین رسولان الهی فرقی از لحاظ رسالت قائل نشوند.
«قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ عَلَیْنا وَ ما أُنْزِلَ عَلى‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِیَ مُوسى‏ وَ عیسى‏ وَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ؛بگو: «به خدا ایمان آوردیم و (همچنین) به آنچه بر ما و بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط نازل گردیده و آنچه به موسى و عیسى و (دیگر) پیامبران، از طرف پروردگارشان داده شده است ما در میان هیچ یك از آنان فرقى نمى‏گذاریم و در برابرِ (فرمان) او تسلیم هستیم.»آل عمران :84
2.بایستی این نکته را تذکر داد که دوست داشتن حضرت عیسی و اعتقاد به نبوت ایشان دلیل تبعیت از احکام و اعتقادات مسیحیان که با خرافات و انحرافات زیادی مخلوط شده است نیست.
قران کریم ضمن بزرگداشت حضرت عیسی و کتاب الهی او (انجیل) به برخی خرافات هایی که مسیحیت بعد از حضرت عیسی و حتی در زمان ایشان به آن گرفتارشده بود اشاره کرده و ان را به شدت نفی و نهی می نماید.
قران کریم در مبارزه با عقیده تثلیث (خدا بودن عیسی و روح القدس و اعتقاد به پدر ، پسر و روح القدس) می فرماید:
یا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فی‏ دینِكُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‏ مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَیْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إِلهٌ واحِدٌ سُبْحانَهُ أَنْ یَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ وَكیلاً ؛اى اهل كتاب! در دین خود، غلوّ (و زیاده روى) نكنید! و در باره خدا، غیر از حق نگویید! مسیح عیسى بن مریم فقط فرستاده خدا، و كلمه (و مخلوق) اوست، كه او را بسوی مریم افكند و روحى (شایسته) از طرف او بود. بنا بر این، به خدا و پیامبران او، ایمان بیاورید! و نگویید: « (خداوند) سه‏گانه است!» (از این سخن) خوددارى كنید كه براى شما بهتر است! خدا، تنها معبود یگانه است او منزه است كه فرزندى داشته باشد (بلكه) از آن اوست آنچه در آسمانها و در زمین است و براى تدبیر و سرپرستى آنها، خداوند كافى است.» (نسا:171).
خداوند متعال در قران کریم در مورد یکی دیگر از خرافات هایی که مسیحیان دچار آن شده اند تذکر می دهد و ان را اشتباه پیروان مسیحیان معرفی می کند.این اشتباه و انحراف سبب پیدا شدن صلیب و تقدس برای صلیب و جعل آن به عنوان یکی از نمادهای مسیحیت شده است که همان طور که قران کریم به ان اشاره می کند چنین اعتقادی از مبنا غلط و انحرافی است.
« وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسیحَ عیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذینَ اخْتَلَفُوا فیهِ لَفی‏ شَكٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ یَقیناً؛و گفتارشان كه: «ما، مسیح عیسى بن مریم، پیامبر خدا را كشتیم!» در حالى كه نه او را كشتند، و نه بر صلیب آویختند لكن امر بر آنها مشتبه شد. و كسانى كه در مورد (قتل) او اختلاف كردند، از آن در شك هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروى مى‏كنند و قطعاً او را نكشتند!» (نساء157).
3. نکته دیگر انکه به لحاظ انحرافات و خرافاتی زیادی که در دین مسیحیت ایجاد گردید و به خاطر کمال بخشیدن به دین الهی دین اسلام نازل گردید که ضمن احترام به ادیان گذشته به ارائه بهترین و جامع ترین و کاملترین برنامه الهی پرداخت و همه مومنان و خداپرستان حتی مسیحیان و یهودیان و ...را امر به گرویدن به این دین الهی نموده است و تصریح نموده است که هرکس به غیر از دین اسلام بگرود از او پذیرفته نخواهد شد.
« وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ ؛و هر كس جز اسلام (و تسلیم در برابر فرمان حق،) آیینى براى خود انتخاب كند، از او پذیرفته نخواهد شد و او در آخرت، از زیانكاران است.» (آل‏عمران : 85 )
با این وجود همان کس که به دوست داشتن و ایمان به عیسی مسیح علیه السلام و دیگر پیامبران امر نموده است دستور داده است که در زمان پیامبر مکرم اسلام مردم باید به اسلام بگروند و فقط این دین را برسمیت بشناسد. بی شک در چنین وضعیتی تبلیغ و ترویج دین منسوخ امری خلاف دستور الهی تلقی می گردد.
از نظر شیعه حتی در زمان ظهور امام زمان علیه السلام، حضرت عیسی علیه السلام نیز با ایشان ظاهر شده و به تبلیغ و ترویج دین اسلام می پردازند.
با چنین شرایطی مشخص می شود که هیچ کس (خصوصا مسلمانان) حق ترویج دین منسوخ که مورد پذیرش خداوند متعال نیست را ندارد.خصوصا در مورد تبلیغ نمادهای خرافی مانند صلیب که منشائی کاملا انحرافی دارد این عدم ممنوعیت وجه مضاعفی به خود می گیرد چرا که اولا ترویج یک نماد خرافی است ثانیا تبلیغ از یک دین منسوخ است.
از این رو در فقه اسلامی از پوشیدن یا بستن نمادهای ادیان دیگر یا کفار منع می گردد.


کلید واژه ها: صلیب ، احکام ، نماز ، حرام ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر