تبلیغات
پاسخ به شبهات تخصصی مسیحیت - 2. نظریه هفت آسمان قرآن و چراغ بودن ستاره ها و علم

اشتراک و ارسال مطلب به:

جمعه 7 آبان 1389

2. نظریه هفت آسمان قرآن و چراغ بودن ستاره ها و علم

   نویسنده: شهاب    وابسته به موضوع :قرآن کریم ،


شبهه: در قرآن آمده است : خداوند هفت آسمان را آفرید و همچنین زمین را . اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ ... [طلاق : 12[
زمین ما كه یكی بیشتر نیست ، اما در مورد این یگانه زمین كه میلیون ها سیاره دارد ، قرآن چه می‌گوید؟ آیا ممكن است هفت زمین با این ویژگی یافت شود ؟
در قرآن آمده است : وَجَعَلْنَا السَّمَاء سَقْفاً مَّحْفُوظاً ... [أنبیاء : 32[ آسمان سقفی نگاه داشته شده است و خداوند آن را نگاه می دارد تا فرو نیفتد: ... وَیُمْسِكُ السَّمَاء أَن تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ ... [ حج : 65] اگر این گونه است ، پس در مورد فضای بی انتها چه می گوید ! آیا آن هم می تواند سقفی قابل سقوط باشد تا خداوند آن را نگهدارد؟!
در قرآن آمده است : ... وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ ... [ فصلت : 12] اگر خداوند آسمان دنیا را با چراغ هایی زینت بخشیده ، پس درباره میلیون ها سیاره ای كه در این فضای بی انتها شناورند چه می گوید؟ آیا اینها هم چراغ هستند؟!



پاسخ شبهه :
این سوال در حقیقت از سه بخش تشكیل شده است:
بخش اول : اگر در تمام عالم هم بگردیم ، هفت زمین پیدا نمی كنیم . پس چرا قرآن كریم گفته است مانند آسمان ها ، هفت زمین داریم : ...خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ ... [طلاق : 12] ؟
پاسخ این سوال را از دو دیدگاه می توان ارائه كرد. بر اساس دیدگاه نخست منظور از مثلیت در این آیه ، مثلیت در عدد نیست. چرا كه اولا این تنها آیه است كه واژه (الْأَرْضِ) در آن به صورت آمده . در تمام آیاتی كه در آنها واژه (الْأَرْضِ) آمده است ، سیاق آیات اشعار بر یكی بودن زمین دارد .
ثانیا: در این آیه واژه (مِنَ) افاده تبعیض می كند . (مِنَ) برای این است كه تعدد داشتن را از زمین نفی كرده و همانندی در قدرت خداوند بر خلق زمین مانند آسمان را ، اثبات نماید . بنا بر این معنای این آیه كریمه چنین است : من هفت آسمان را با نیرو و قدرت خویش آفریدم ؛ از زمین نیز یكی را آفریدم با همان قدرتی كه مانند آن را در خلق آسمان داشتم . این معنا با ذیل این آیه كه می‌فرماید : ... لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.... نیز تایید می شود . ممكن است بپرسید زمین نسبت به آسمان چه بعضیتی دارد كه من تبعیضیه آورده شده است ، پاسخ این است كه: آسمان محكم و استوار است اما زمین محكم نیست. اطراف زمین ناقص است . به همین خاطر زلزله های متعددی در زمین ایجاد می شود . همین نشانه بعضیت زمین است . خداوند در آیه كریمه ای به همین نكته اشاره فرموده است : ... أَفَلَا یَرَوْنَ أَنَّا نَأْتِی الْأَرْضَ نَنقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا ... [أنبیاء/ : [ 44 نقصی كه در اطراف زمین وجود دارد نشانه این است كه خداوند زمین را با قدرت خود نگاه داشته است ، همان گونه كه آسمان ها را نگاه داشته و زمین جزء و بعضی از آسمان لایتناهی است .
بر اساس دیدگاه دوم بر خلاف دیدگاه نخست همانندی زمین با آسمان (مِثْلَهُنَّ) در عدد است. این مطلب در تفاسیر گوناگون با تعابیر مختلف آمده است . تفسیر نمونه جمع بندی مفیدی از این دیدگاه را ارائه می‌دهد كه در اینجا ذكر می كنیم :
تفسیر نمونه می نویسد: " و از زمین نیز همانند آن" (و مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ) ، یعنی همان‌گونه كه آسمان‌ها" هفتگانه" اند زمینها نیز هفتگانه می‏باشند، و این تنها آیه‏ای از قرآن مجید است كه اشاره به زمین‌های هفتگانه می‏كند. اكنون ببینیم منظور از این آسمان‌های هفتگانه و زمین‏های مشابه آن‏چیست؟ در این زمینه در جلد اول ذیل آیه 29 سوره بقره و در جلد بیستم ذیل آیه 12 سوره فصلت، بحث‌های مشروحی داشتیم، لذا در اینجا به اشاره فشرده‏ای قناعت می‏كنیم، و آن اینكه:
ممكن است، منظور از عدد هفت، همان كثرت باشد، زیرا این تعبیر در قرآن مجید و غیر آن گاه به معنی كثرت آمده است، مثلا می‏گوئیم اگر هفت دریا را هم بیاوری كافی نیست. بنا بر این منظور از هفت آسمان و هفت زمین، تعداد عظیم و كثیر كواكب آسمانی و كراتی مشابه زمین است.
اما اگر عدد هفت را برای" تعداد" و شماره بدانیم، مفهوم آن وجود هفت آسمان می‏شود، و با توجه به آیه 6 سوره صافات كه می‏گوید: إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزِینَةٍ الْكَواكِبِ:" ما آسمان نزدیك (آسمان اول)را با كواكب و ستارگان زینت بخشیدیم" روشن می‏شود كه آنچه ما می‏بینیم و علم و دانش بشر به آن احاطه دارد همه مربوط به آسمان اول است، و ماورای این ثوابت و سیارات، شش عالم دیگر وجود دارد كه از دسترس علم ما بیرون است.
این در مورد آسمان‌های هفتگانه، و اما در مورد زمین‌های هفتگانه ممكن است اشاره به طبقات مختلف كره زمین باشد، زیرا امروز ثابت شده كه زمین از قشرهای گوناگونی تشكیل یافته، و یا اشاره به اقلیم‌های هفتگانه روی زمین چرا كه هم در گذشته و هم امروز كره زمین را به هفت" منطقه" تقسیم می‏كردند (البته طرز تقسیم در گذشته و امروز متفاوت است، امروز زمین به دو منطقه منجمد شمالی و جنوبی و دو منطقه معتدله و دو منطقه حاره و یك منطقه استوایی تقسیم می‏شود، اما در گذشته اقلیم‌های هفتگانه به شكل دیگری تقسیم می‏شد).
ولی ممكن است در اینجا نیز عدد هفت كه از تعبیر" مثلهن" استفاده می‏شود نیز برای" تكثیر" و اشاره به زمین‌های متعددی باشد كه در عالم هستی وجود دارد. تا آنجا كه بعضی از دانشمندان فلكی می‏گویند كراتی كه مشابه كره زمین بر گرد خورشیدها در این عالم بزرگ گردش می‏كند حد اقل سیصد میلیون كره است! .
هر چند با اطلاعات كمی كه ما از ما ورای منظومه شمسی داریم به دست دادن عدد در این زمینه كار مشكلی است، ولی به هر حال دانشمندان دیگر فلكی نیز تاكید می‏كنند كه در كهكشانی كه منظومه شمسی جزء آن است میلیون‌ها میلیون كره وجود دارد كه در شرایطی مشابه كره زمین قرار گرفته، و مركز حیات و زندگی می‏باشد. البته ممكن است پیشرفت علم و دانش بشر در آینده اطلاعات بیشتری در باره تفسیر اینگونه آیات در اختیار ما بگذارد.


بخش دوم : در قرآن آمده است : وَجَعَلْنَا السَّمَاء سَقْفاً مَّحْفُوظاً ... [أنبیاء : 32] آسمان سقفی نگاه داشته شده است و خداوند آن را نگاه می دارد تا فرو نیفتد: ... وَیُمْسِكُ السَّمَاء أَن تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ ... [حج : 65] اگر این گونه است ، پس در مورد فضای بی انتها چه می گوید ! آیا آن هم می تواند سقفی قابل سقوط باشد تا خداوند آن را نگهدارد؟!
پاسخ : هر واژه ای هم حقیقت دارد و هم مجاز . تعبیری كه در اینجا آمده است ، مجازی است . آسمان را به سقف خانه مانند كرده است . در حقیقت آنچه مانع فرو ریختن سقف می شود ، ستون ها است و در این آیه مجازا خداوند به ستون تشبیه شده است ؛ چرا كه هر امری به قدرت اوست .
نظیر همین تعبیر در تورات و انجیل نیز آمده است : آنجا كه می گوید : از كاهلی سقف جاری می‏شود و از سستی دستها خانه فرو می ریزد (18 جامعه 10).
كتاب مقدس با این تعبیر می خواهد بگوید : تنبلی موجب فقر می شود و فقر منجر به خرابی خانه ها . می بینیم كه از (خراب شدن ) به (جاری می شود) تعبیر نموده است . سقف كه با تنبلی جریان پیدا نمی‌كند . بلكه با ویران شدن است كه ستون ها فرو می ریزد و این چیزی نیست جز همان مجاز.
در مكاشفه یوحنا آمده است : و چون فرشته سیّم نواخت ناگاه ستاره عظیم چون چراغی افروخته شده از آسمان فرود آمد و بر ثلث نهرها و چشمه‏های آب افتاد(10 مكاشفه یوحنّای رسول 8)
ستاره بدون اراده خداوند چگونه می تواند از آسمان فرو بیفتد و سقوط كند ؟
در جای دیگری از همین سفر آمده است : و ستارگان آسمان بر زمین فرو ریختند مانند درخت انجیری كه از باد سخت به حركت آمده میوه‏های نارس خود را می‏افشاند(13 مكاشفه یوحنّای رسول 6)
حضرت عیسی علیه السلام می فرماید : گنجشك جز با خواست خداوند نمی تواند بر زمین بنشیند : آیا دو گنجشك به یك فلس فروخته نمی‏شود و حال آنكه یكی از آنها جز به حكم پدر شما به زمین نمی‏افتد(27 انجیل متّی 10) لیكن همه مویهای سر شما نیز شمرده شده است(28 انجیل متّی 10) پس ترسان مباشید زیرا شما از گنجشكان بسیار افضل هستید(29 انجیل متّی 10)
در نامه پولس به عبرانیان آمده است : افتادن به دست های خدای زنده چیزی هولناك است(31 رساله به عبرانیان 10)

بخش سوم : در قرآن آمده است : ... وَزَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ ... [فصلت : 12] اگر خداوند آسمان دنیا را با چراغ هایی زینت بخشیده ، پس درباره میلیون ها سیاره ای كه در این فضای بی انتها شناورند چه می گوید؟ آیا اینها هم چراغ هستند؟!
پاسخ : این برادر مسیحی با سؤال خود هم به انكار واقعیت های عینی دنیا برخاسته است و هم ناآگاهی خود نسبت به تورات و انجیل را برملا نموده است .
در مكاشفه یوحنا آمده است : و چون فرشته سیّم نواخت ناگاه ستاره عظیم چون چراغی افروخته شده از آسمان فرود آمد و بر ثلث نهرها و چشمه‏های آب افتاد(10 مكاشفه یوحنّای رسول 8)
نیز نگ : و از تخت برق ها و صداها و رعدها برمی‏آید و هفت چراغ آتشین پیش تخت افروخته كه هفت روح خدا می‏باشند(5 مكاشفه یوحنّای رسول 4)
واژه مصباح یا چراغ به صورت مجاز در سخن نویسنده امثال سلیمان نیز آمده است : زیرا كه احكام چراغ و تعلیم نور است ، و توبیخ تدبیر آمیز طریق حیات است . (23 امثال سلیمان 6)

..............
زیرنویس :
1- تفسیر نمونه، ج‏24، ص: 261 و 262.
2- " تفسیر مراغى" جلد 28 صفحه 151- در حدیثى كه از امیر مؤمنان على (ع) نقل شده نیز مى‏خوانیم لهذه النجوم التی فى السماء مدائن مثل المدائن التی فى الارض:" این ستارگانى كه در آسمان است شهرهایى همچون شهرهاى روى زمین دارند" (تفسیر برهان جلد 4 صفحه 15)


کلید واژه ها: هفت آسمان ، علم ، قرآن ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.